KURIKULUM PERMATA NEGARA (KPN) VS KURIKULUM STANDARD PRASEKOLAH KEBANGSAAN (KSPK)
Analisis Kurikulum Standard Prasekolah
Kebangsaan (KSPK) Dan Kurikulum Permata Negara (KPN)
Memetik keratan penulisan Norhashimah Hashim
& Yahya Che Lah (2003), kurikulum ini merupakan sebuah rancangan pengajaran
dan pembelajaran (PdP) yang telah disusun bagi mencapai sesuatu matlamat
pendidikan berteraskan Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) yang ditetapkan
Kementerian Pendidikan Malaysia. Oleh hal yang demikian, kurikulum ini amat
bernilai dalam program Pendidikan Awal Kanak-Kanak (PAKK) kerana kurikulum
merupakan panduan buat pendidik untuk menyampaikan sesuatu ilmu berdasarkan
perkembangan dan peringkat umur kanak-kanak. Kurikulum yang akan ditekankan
dalam penulisan ini ialah Kurikulum Permata Negara (KPN) dan Kurikulum Standard
Prasekolah Kembangsaan (KSPK).
Pada awalnya, Kurikulum Permata Negara (KPN)
ditubuhkan terlebih dahulu. Kemudian, Kurikulum Standart Prasekolah Kebangsaan (KSPK)
diperkenalkan sebagai kesinambungan daripada KPN bagi menyediakan program
pengajaran dan pembelajaran mengikut tahap perkembangan kanak-kanak. KPN
ditubuhkan pada tahun 2006 manakala KSPK diperkenalkan pada tahun 2017. Matlamat
kedua-dua kurikulum ini adalah sama iaitu behasrat mahu melahirkkan insan yang
seimbang dari segi jasmani, emosi, rohani, intelek dan sosial selaras dengan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan (FPK) serta memiliki pengalaman pembelajaran
yang bermakna . Namun terdapat perbezaan antara kedua-dua kurikulum ini, di
mana KPN adalah sebuah program asuhan untuk kanak-kanak daripada usia mereka
bayi hingga empat tahun. Manakala, KSPK adalah program persediaan sebelum masuk
ke alam sekolah rendah untuk kanak-kanak berusia empat hingga enam tahun. KPN
lebih memfokuskan bagaimana seseorang
kanak-kanak itu dapat membina emosi mereka, membina kemahiran seperti
bersosial, kemahiran matematik awal, kemahiran motor halus dan kasar mereka,
membimbing kanak-kanak untuk menguasai kemahiran berbahasa serta mendidik
kanak-kanak mengamalkan pemakanan sihat. Bagi KSPK pula, fokus utamanya adalah
kanak-kanak dapat menguasai kemahiran yang dimiliki tadi dan dapat
mengaplikasikan kemahiran tersebut sebagai persediaan menghadapi cabaran masa
depan.
Seterusnya, model konseptual bagi Kurikulum
Permata Negara (KPN) dan Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK) adalah
berbeza.
Rajah 1
Rajah 1 di atas ialah model konseptual bagi Kurikulum Permata Negara (KPN).
Rajah 2
Rajah 2 di atas ialah model
konseptual bagi Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan (KSPK).
Bagi Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan
(KSPK) pula, kurikulum ini ditambah dengan elemen Kemahiran Berfikir Aras Tinggi
(KBAT) dalam proses pengajaran dan pembelajaran yang dijalankan guru di
sekolah.elemen KBAT ini merangkumi empat tahap yang memerlukan murid
mengaplikasi, menganalisis, menilai, dan mencipta. Tambahan pula, kanak-kanak
yang mengikuti KSPK, akan memiliki kemahiran berfikir secara kritis, kreatif,
menaakul dan memiliki strategik berfikir..KSPK bermatlamat untuk memberikan
kemahiran asas dan pengetahuan serta pengalaman bermakna kepada kanak-kanak
sebagai persediaan mereka melangkah ke alam sekolah rendah. KSPK mengandungi
enam tunjang iaitu tunjang komunikasi; tunjang kerohanian, sikap dan nilai;
kemanusiaan; perkembangan fizikal dan estetika; sains dan teknologi; dan
keterampilan diri. Tambahan pula, enam tunjang yang terkandung dalam KSPK ini
adalah saling berkait dan menyokong antara satu sama lain. Hal ini kerana, KSPK
ini disepadukan dengan pemikiran kritis, kreatif dan inovatif. Kesepaduan yang
wujud ini bertujuan untuk melahirkan anak-anak yang dapat menghayati
nilai-nilai murni, keagamaan, berpemikiran kritis, berketerampilan dan kreatif serta
inovatif seperti yang terkandungi dalam model konseptual KSPK ini.
Bidang pembelajaran yang terkandung di dalam
Kurikulum Permata Negara (KPN) dan tunjang yang terdapat dalam Kurikulum Standard
Prasekolah Kebangsaan (KSPK) adalah saling berkait. Sebagai contoh, bidang
pembelajaran sahsiah, sosioemosi dan kerohanian yang terkandung di dalam KPN adalah
bidang pembelajaran yang sangat penting kerana ia merupakan langkah pertama
untuk membentuk peribadi dan kekuatan emosi dan sosial kanak-kanak. Melahirkan insan
yang berakhlak mulia meruapakan matamat yang dipegang di dalam KPN. Maka,
pendidik awal kanak-kanak perlu menerapkan dan membina keperibadian
kanak-kanak, konsep kendiri dan self-esteem dalam diri kanak-kanak. Selain itu,
perkembangan sahsiah kanak-kanak bukan sahaja berlaku semasa aktiviti
pembelajaran tetapi juga melalui rutin harian dan semasa berinteraksi seperti
yang terdapat dalam teori erikson dan Bowlby. Kanak-kanak dapat mengekpersikan
emosi mereka seperti marah, gembira, sedih dan banyak lagi. Perkembangan sosio emosi
ini dapat dilihat ketika kanak-kanak berkomunikasi dengan orang. Persekitaran juga
akan mempengaruhi perkembangan sosioemosi kanak-kanak. Sebagai contoh, apabila kanak-kanak
itu sentiasa dimarahi ibu bapa dan keluarganya dirumah, maka emosi sedih dan sifat
ingin memberontak akan menguasai diri kanak-kanak tersebut. Di dalam bidang
pembelajaran ini, kanak-kanak akan membina rasa selamat, tenteram, yakin pada diri
dan pesonaliti yang baik pada diri mereka. Selain itu, mereka dapat membina
kebolehan mengawal perasaan, belajar untuk fokus dan memberi perhatian dan
tumpuan serta mampu mengawal diri mereka apabila perlu. Bidang pembelajaran ini
bersambung dengan tunjang kerohanian, sikap dan nilai yang termaktub di dalam KSPK.
Di dalam tunjang ini, kanak-kanak di ajar tentang penguasaan asas al- quran,
tulisan jawi, pembentukan akidah, akhlak, ibadah, adab dan pengenalan tentang
sirah. Bagi aspek pendidikan moral iaitu khusus untuk kanak-kanak bukan
beragama islam, kanak-kanak ini akan mempelajari empat belas nilai universel
yang menjadi kunci untuk seseorang itu memiliki akhlak mulia. Kanak-kanak akan
belajar menghayati budaya dan nilai masyarakat disekeliling mereka. Maka mereka
akan memiliki adab dan keterampilan diri yang baik. Sifat inilah yang membantu
mereka untuk menjadi seorang yang lebih yakin. Pendidik awal kanak-kanak
biasanya menggunakan kaedah bercerita atau didik hibur seperti menyanyi, menari
dan banyak lagi semasa mempelajari tentang budaya sesuatu kaum yang lain.
Contoh seterusnya adalah melalui bidang
pembelajaran awal matematik dan pemikiran logik yang terkandung di dalam KPN
iaitu menekankan supaya, generasi malaysia yang akan datang seorang yang celik
matematik, mempunyai sifat kuantitatif dan berfikiran logik. Sejak awal lagi,
kanak-kanak yang berada di taska sudah diperkenalkan dengan keamhiran awal
matematik. Kemahiran ini diperkenalkan melalui kaedah belajar sambil bermain iaitu
semasa kanak-kanak bermain ‘puzzle’, membina blok dan bermain sorok-sorok. Kanak-kanak
dapat belajar ‘pairing and matching’ ketika bermain puzzle, mengenal pasti
siapa yang banyak memiliki blok dan siapa yang sedikit memiliki blok semasa
mereka bermain dengan blok. Situasi ini dapat dikaitkan dengan teori konstruktivisme
yang diperkenalkan oleh Piaget. Di dalam teori ini, Piaget mengatakan bahawa,
kanak-kanak membina pemahaman atau struktur mindanya melalui pengalaman yang
mereka alami, persekitaran yang terdapat disekeliling mereka dan pembelajaran
aktif yang menyeronokkan. Maka, pemikiran logik dapat tercetus setelah
kanak-kanak belajar sambil bermain. Apabila kanak-kanak sudah mencecah lima
tahun, kemahiran awal matematik ini telah dikembangkan di dalam KSPK.
Kanak-kanak akan belajar dengan lebih mendalam seperti mengira jumlah duit, mengetahui
konsep jam dan minit serta mengenal operasi matematik seperti tambah dan tolak.
Daripada sini, kita dapat melihat kedua-dua kurikulum ini mempunyai
kesinambungannya.
Sudah terang
lagi bersuluh, kedua-dua kurikulum di atas sangat penting untuk menilai tahap
perkembangan kanak-kanak dan menjadi wadah untuk para guru dan pendidik awal
kanak-kanak sebagai panduan mereka untuk menjalankan proses pengajaran dan
pembelajaran yang sesuai dengan usia anak-anak didik mereka.
Rujukan
Norhashimah Hashim & Yahya Che Lah.
(2003). Panduan Pendidikan Prasekolah. Bentong: PTS Publication &
Distributor Sdn. Bhd.
Kementerian Pendidikan Malaysia. (2018).
Modul Pendidikan Awal Kanak-Kanak. https://docplayer.info/127619760-Kementerian-pendidikan-malaysia-modul-pendidikan-awal-kanak-kanak.html
Aminah Ayob, Eng T.O. , Nasir Tek, &
Mazlini Adnan. (2015). The Effectiveness of in-service training of pre-school
teachers on stem integration through project-based inquiry learning (PBIL).
ResearchGate. https://www.researchgate.net/figure/Conceptual-Model-for-the-National-Early-Childhood-Curriculum-Source-PERMATA-2010_fig1_300906755
Noresah Baharom. (2017). Kamus Dewan
Bahasa (4th ed.). Dewan Bahasa Dan Pustaka, Kuala Lumpur.
Aminah Ayob, Rohani Abdullah, Nani Menon,
& Jameyah Shariff. (2020). Modul pendidik/ pengasuh: Khusus Asuhan Dan
Didikan Awal Kanak-Kanak Permata. Universiti Putra Malaysia, Selangor.
Kementerian Pendidikan Malaysia. (2017).
Kurikulum Standard Prasekolah Kebangsaan: Pendidikan Prasekolah (Dokumen
Standard Kurikulum dan Pentaksiran Semakan 2017). Kementerian Pendidikan
Malaysia.
Comments
Post a Comment